Om een horecaonderneming te mogen exploiteren heeft u naast certificaten mogelijk ook verschillende vergunningen nodig. Om u als ondernemer op weg te helpen heeft TiHM per vergunning beschreven wat de betreffende vergunning inhoud, waar u de vergunning kunt aanvragen en welke eisen er gesteld worden.
Indien u meerdere vergunningen nodig heeft kunt u deze vaak tegelijk aanvragen, dit bespaart u een hoop tijd en werk.
De wet en regelgeving van vrijwel alle horecavergunningen worden door de gemeente opgesteld in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en het horecabeleid/nota. Het is dus goed mogelijk dat een bepaalde vergunning bij u in de gemeente andere eisen en regels heeft dan in een andere gemeente. Om u toch een goed beeld te geven over de bestaande vergunningen hebben we de belangrijkste informatie en eisen op een rij gezet.
Als u een onderneming wilt starten met als hoofddoel horeca dan dient u in de meeste gemeenten van Nederland een exploitatievergunning aan te vragen. Deze vergunning geeft u dus eigenlijk het recht tot het runnen van een horecazaak.
De drank- en horecavergunning geeft een horecaonderneming de mogelijkheid om zwak en sterke alcoholische dranken te schenken in de zaak en op het eventueel aanwezige terras. Om een drank- en horecavergunning te krijgen dient de ondernemer, het pand en de leidinggevende(n) aan een aantal punten voldoen.
Indien u een terras wilt plaatsen bij uw zaak dan dient u in de meeste gemeenten van Nederland in het bezit te zijn van een terrasvergunning, zelfs als het terras op eigen grond staat. Het is mogelijk dat de terrasvergunning in uw gemeente onderdeel is van de exploitatievergunning en of drank- en horecavergunning.
Als u kansspelautomaten in uw horecaonderneming wilt plaatsen staat in de Wet op de Kansspelen dat u hiervoor een vergunning nodig heeft, genaamd de aanwezigheidsvergunning. De aanwezigheidsvergunning geeft de mogelijkheid om 1-2 speelautomaten in uw horecaonderneming mag plaatsen.
Op 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het leven geroepen, ook wel de Wabo genoemd. Met de Wabo hoopt de overheid een snellere en betere dienstverlening te bieden betreft bouwen, ruimte en milieu. De vergunning die in de Wabo centraal staat is de omgevingsvergunning. De omgevingsvergunning integreert ± 25 vergunningen, ontheffingen en meldingen tot één vergunning.
Voor het onderdeel “brandveilig gebruik van gebouwen” heeft u mogelijk een meldplicht of vergunningplicht (dit staat los van evenementen waar andere regels voor gelden).
Op 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het leven geroepen, ook wel de Wabo genoemd. Met de Wabo hoopt de overheid een snellere en betere dienstverlening te bieden betreft bouwen, ruimte en milieu. De vergunning die in de Wabo centraal staat is de omgevingsvergunning. De omgevingsvergunning integreert ± 25 vergunningen, ontheffingen en meldingen tot één vergunning.
Voor het onderdeel “Milieuvergunning” heeft u mogelijk een meldplicht of vergunningplicht (dit staat los van evenementen waar andere regels voor gelden).
Ga naar overzicht