Horeca certificaten

01 augustus 2019

Om een horecaonderneming te mogen exploiteren, heeft u naast vergunningen mogelijk ook certificaten nodig. Om u als ondernemer op weg te helpen heeft TiHM per certificaat beschreven wat het betreffende certificaat inhoudt, hoe u het certificaat kunt behalen en welke eisen er gesteld worden.

Sociale hygiëne

Als u zwakke en/of sterke alcoholische dranken wilt schenken (en 1-2 gokautomaten in uw zaak heeft staan), moet de ondernemer en de aanwezige leidinggevende in het bezit zijn van een verklaring sociale hygiëne. Tijdens openingsuren dient er dus altijd een leidinggevende met een SVH diploma aanwezig te zijn in de zaak. Dit geldt uiteraard ook tijdens vakanties of ziekte van één van de leidinggevende.

Wanneer een leidinggevende in het bezit is van een verklaring sociale hygiëne, wordt er aangetoond dat de leidinggevende kennis heeft van de werking van alcohol, drugs, gokken, gastvrijheidsconcept, wet- en regelgeving in de horeca, het sociaal-hygiënisch beleid en arbeidsomstandigheden. Met deze kennis op zak kan de leidinggevende een betere inschatting maken en tijdig handelen bij bijvoorbeeld dronken gasten of gokverslaafden.
 

Bedrijfshulpverlening (BHV)

Als u personeel in dienst heeft dient er tijdens werkuren tenminste één bedrijfshulpverlener (BHV’er) in uw zaak aanwezig te zijn. Dit geldt uiteraard ook tijdens vakanties of ziekte van één van de BHV’ers. Het is ten slottealtijd mogelijk dat er plotseling een gevaarlijke situatie ontstaat. Een BHV’er moet dan in staat zijn direct hulp te verlenen om de schade en het letsel zo veel mogelijk te beperken. Daarbij is het belangrijk dat alle medewerkers op de hoogte zijn wat ze kunnen/moeten doen indien er zich calamiteiten voordoen, denk aan: brand, een ongeval, een gewonde kok in de keuken, etc..

Houd altijd in het achterhoofd dat u als ondernemer uiteindelijk verantwoordelijk bent voor de veiligheid van uw personeel en gasten.

Ga naar overzicht