Stappenplan verkoop/verhuur horecazaak

01 augustus 2019

Stap 1 - Intake gesprek (geheel vrijblijvend)

Wij maken een afspraak bij u op locatie om kennis te maken. U vertelt uw verhaal, wat uw wensen zijn en we lopen een rondje door uw zaak. Zo hebben wij gelijk een goed beeld van uw onderneming en kunnen we u gericht advies en uitleg geven wat wij voor u kunnen betekenen.

Wij werken op basis van no cure no pay, echter brengen wij bij aanvang van de opdracht een klein bedrag in rekening ten behoeve van de opstartkosten.  

Stap 2 - Opzetten verkoopplan

Zodra u ons de opdracht heeft gegeven om uw horecaonderneming te verkopen dan wel uw pand te verhuren/verkopen, gaan wij direct aan de slag. Door middel van een vragenlijst brengen wij alle benodigde informatie in kaart, meten we het pand in, maken mooie foto’s van het pand/zaak en kunt u nog kiezen voor extra opties om de verkoop/verhuur te bespoedigen. Tot slot bespreken we uw specifieke wensen als: hoe u de zaak wenst aan te bieden, of u de verkooptekst en foto’s eerst wil lezen voor wij de advertentie online plaatsen, hoe vaak u contact wilt hebben, of u bij een bezichtiging aanwezig wilt zijn, etc.
Om u een idee te geven wat voor soort vragen wij op onze vragenlijst hebben staan volgen hier een aantal voorbeeldvragen:

  • Welke omzet excl. btw heeft u de afgelopen 3 jaar gedraaid?
  • Hoeveel bedraagt de huur?
  • Wilt u uw zaak/pand discreet aanbieden of mogen wij de foto’s en het adres van het pand online plaatsen?
  • Per wanneer is uw onderneming beschikbaar voor overname?
  • Etc.

Stap 3 - Potentiële koper/huurder zoeken

Alle verkregen informatie verwerken wij in ons systeem, stellen de verkooptekst op, bewerken de foto’s en plaatsen de advertentie online. Tevens zullen wij in ons netwerk gericht contact opnemen met potentiële kopers/huurders die hebben aangegeven naar een vergelijkbare onderneming/pand op zoek te zijn.
Indien u uw onderneming discreet wilt verkopen zullen we enkel een algemene omschrijving met stock foto’s online plaatsen (geen naam, adres of specifieke informatie die aangeeft om welke zaak/pand het gaat) en ons klantenbestand/netwerk benaderen. Bij discrete verkoop moet u wel rekening houden met een langer verkooptraject.

Stap 4 - Potentiële koper/huurder gevonden

Zodra we een potentiële koper/huurder hebben gevonden, controleren wij of deze partij een geschikte kandidaat is. Dit doen wij aan de hand van een aantal standaard vragen en ervaring.
Als alles in orde is, vragen wij of deze partij de buurt en de onderneming/pand kent. Mocht dit niet het geval zijn vragen wij deze partij geheel discreet een kijkje te nemen in de buurt en wat te gaan drinken/eten in uw zaak. Vervolgens brengen wij u op de hoogte van deze partij en dat hij/zij in de komende dagen discreet langs komt.

Stap 5 - Bezichtiging

Als de potentiële koper/huurder geïnteresseerd is, plannen we een bezichtiging in en sluiten dit kort met u. We nemen dan uitgebreid de tijd om uw horecaonderneming/pand te bezichtigen en de nodige vragen te beantwoorden. U bent uiteraard vrij om bij deze bezichtiging aanwezig te zijn.

Na de bezichtiging delen wij pas vertrouwelijke gegevens als de winst en verliescijfers, huurovereenkomst en verdere informatie die niet in de advertentie staat opgenomen.

Stap 6 - Onderhandeling

Als de koper/huurder serieus en nog altijd geïnteresseerd is, vragen we deze partij om een voorstel met bod uit te brengen. Het voorstel zullen wij vervolgens met u bespreken of dit akkoord is, aangepast moet worden, of u mogelijk niet verder wilt met deze partij. Indien nodig of gewenst kunnen we uiteraard ook een afspraak inplannen om om de tafel te gaan zitten met elkaar.

Stap 7 - Tekenen koopovereenkomst/huurovereenkomst

Bij overeenstemming zullen wij de benodigde overeenkomsten opstellen. We zullen eerst u de conceptovereenkomst toesturen ter inzage waarop u eventuele op/aanmerkingen aan ons kunt doorgeven. Wij passen zo nodig de overeenkomst aan en sturen u de aangepaste versie terug. Bij akkoord zullen wij de overeenkomst ook delen met de koper/huurder. Wanneer beide partijen akkoord zijn met de overeenkomst, plannen we een tekenafspraak in. Na het tekenen van de intentieverklaring/koopovereenkomst voor een horecazaak krijgt de koper ± 2 werkdagen om een aanbetaling te voldoen aan Stichting Beheer Gelden TiHM ter garantie van u als verkoper.

Stap 8 – Regelen financiering

Indien de koper/huurder een financiering wenst aan te vragen krijgt hij/zij hiervoor X werkdagen de tijd om de financiering rond te krijgen bij de bank, crowdfunding, brouwer of dergelijke instanties.

Stap 9 – Voldoen betalingsverplichtingen

Koper/huurder dient nu te voldoen aan de betalingsverplichtingen zoals overeengekomen in de koopovereenkomst en maakt het openstaande restantbedrag over naar Stichting Beheer Gelden TiHM, waar dan de volledige koopsom staat. In het geval bij verhuur zal de huur en waarborgsom direct aan verhuurder worden overgemaakt.

Stap 10 - Levering

Bij zowel de verhuur als verkoop wordt het proces afgesloten met de levering. Bij de verkoop van een horecaexploitatie zal de zaak worden opgeleverd door middel van een leveringsovereenkomst. Bij een verhuring zal dit gebeuren op basis van een proces verbaal van oplevering welke vervolgens als bijlage aan de huurovereenkomst wordt gevoegd.
Tot slot vindt de daadwerkelijke sleuteloverdracht plaats en mogen wij u feliciteren met het verkopen/verhuur van uw onderneming/pand en de koper/huurder het kopen/huren van de onderneming/pand.

Binnen ± 2 werkdagen wordt vervolgens de koopsom van de Stichting Beheer Gelden TiHM overgeschreven naar uw rekening min de eventuele schulden en courtage volgens de nota van afrekening (dit alles uiteraard in overleg met u).

Ga naar overzicht