Stappenplan TiHM

Stap 1 - Intake gesprek (geheel vrijblijvend)

Wij maken een afspraak bij u op locatie om kennis te maken. U vertelt uw verhaal, wat uw wensen zijn en we lopen een rondje door uw zaak. Zo hebben wij gelijk een goed beeld van uw onderneming en kunnen we u gericht uitleg geven wat wij voor u kunnen betekenen.

Stap 2 - Opzetten verkoopplan

Zodra u ons de opdracht heeft gegeven om uw onderneming te verkopen, gaan wij aan de slag. Door middel van een vragenlijst brengen wij alle benodigde informatie in kaart en maken wij mooie foto’s en een 360º foto van uw zaak. Tot slot bespreken we uw specifieke wensen, hoe vaak u contact zou willen hebben, of u bij een bezichtiging aanwezig wilt zijn, of u eventueel extra advertenties wilt plaatsen, etc.
Om u een idee te geven wat voor soort vragen wij op onze vragenlijst hebben staan volgen hier een aantal voorbeeldvragen:

  • Hoeveel omzet heeft u gedraaid de afgelopen jaren?
  • Hoeveel bedraagt de huur?
  • Wilt u uw pand discreet aanbieden of mogen wij uw bedrijfsnaam en foto’s van de onderneming online plaatsen?
  • Per wanneer is uw onderneming beschikbaar voor overname?

Stap 3 - Potentiële koper zoeken

Alle verkregen informatie uit stap 2 verwerken wij in een preservatieve brochure en zetten uw onderneming tevens online op verschillende Horecamakelaar websites.
Tevens zullen wij in ons netwerk gericht contact opnemen met potentiële kopers die hebben aangegeven naar een vergelijkbare onderneming op zoek te zijn.
Indien u uw onderneming discreet wilt verkopen zullen we enkel een algemene omschrijving online zetten en in ons netwerk op zoek gaan naar een potentiële koper. Bij discrete verkoop moet u rekening houden met een langer verkooptraject.

Stap 4 - Potentiële koper gevonden

Zodra we een potentiële koper gevonden hebben, controleren wij of de potentiële koper een geschikte kandidaat is. Dit doen wij aan de hand van een aantal standaard vragen.
Als alles in orde is, vragen wij de potentiële koper of hij/zij de buurt en uw onderneming kent. Mocht dit niet het geval zijn vragen wij de potentiële koper geheel discreet een kijkje te nemen bij u in de buurt en wat te gaan drinken/eten in uw onderneming. Vervolgens brengen wij u op de hoogte dat er iemand in de komende dagen langs komt.

- Positieve reactie door naar stap 5
- Negatieve reactie terug naar stap 3

Stap 5 - Bezichtiging

Als de potentiële koper geïnteresseerd is, plannen we een bezichtiging in en sluiten dit kort met u. We nemen dan uitgebreid de tijd om uw onderneming te bezichtigen en indien de potentiële koper vragen heeft deze te beantwoorden. U bent vrij om bij deze bezichtiging aanwezig te zijn.

- Positieve reactie door naar stap 6
- Negatieve reactie terug naar stap 3

Stap 6 - Onderhandeling

Als de koper serieus en nog altijd geïnteresseerd is, plannen we een afspraak in met u en de potentiële koper en gaan we om de tafel zitten. Tijdens dit gesprek inventariseren we de wensen van de potentiële koper en proberen we het eens te worden over de koopprijs.

- Prijs overeengekomen naar stap 7
- Geen prijs overeengekomen naar stap 3

Stap 7 - Tekenen koopovereenkomst

Indien we het eens zijn geworden over de koopprijs, ondertekenen we de pre-koopovereenkomst.
Vervolgens wordt de koopovereenkomst opgesteld en in concept naar u en de potentiële koper gestuurd. Nadat er nog eventuele aanpassingen zijn gemaakt, wordt de definitieve koopovereenkomst opgesteld en doorgestuurd naar u en de potentiële koper.
Als u en de koper akkoord zijn met de koopovereenkomst, maken we een nieuwe afspraak waarin de koopovereenkomst wordt ondertekend.
Na het ondertekenen van de koopovereenkomst krijgt de koper ± 3 werkdagen om een aanbetaling te voldoen aan Stichting Beheer Gelden TiHM.

Stap 8 - Koper regelt financiering

Na het ondertekenen van de koopovereenkomst en het storten van de aanbetaling krijgt de koper ± 30 werkdagen om zijn financiering rond te krijgen bij de bank, crowdfunding, brouwer of dergelijke.

- De koper heeft zijn financieën rond, naar stap 9
- Als de koper zijn financieën niet rond heeft gekregen en niet voldaan heeft aan de eisen, dan wordt de aanbetaling ingehouden als boete en gaan we op zoek naar een nieuwe koper, naar stap 3.
- Als de koper zijn financieën niet rond heeft gekregen maar wel voldaan heeft aan de eisen, dan wordt de aanbetaling terug gestort en gaan we op zoek naar een nieuwe koper, naar stap 3.

Stap 9 - Restant koopsom

De koper heeft zijn financiering rond en maakt het openstaande restant van de koopprijs over naar Stichting Beheer gelden TiHM, waar dan de volledige koopsom op staat.

Stap 10 - Leveringsovereenkomst

De leveringsovereenkomst wordt opgesteld en in concept naar u en de koper gestuurd. Nadat eventueel aanpassingen zijn gemaakt wordt de definitieve leveringsovereenkomst opgesteld en doorgestuurd naar u en de koper.
Als u en de koper akkoord zijn met de leveringsovereenkomst maken we een nieuwe afspraak waarin de leveringsovereenkomst wordt ondertekend en afspraken worden gemaakt hoe de laatste zaken afgehandeld worden (denk aan het overnemen van de voorraad, overschrijven onderneming bij de KvK, kennis maken met het personeel, etc.).

Tot slot vindt de daadwerkelijke sleuteloverdracht plaats en mogen wij u feliciteren met het verkopen van uw onderneming en de koper het kopen van de onderneming.
Binnen ± 3 werkdagen wordt de koopsom van de Stichting Beheer Gelden TiHM overgeschreven naar uw rekening min de eventuele schulden en courtage (dit alles uiteraard in overleg met u).