Checklist starter

Als startende Horecaondernemer komt er veel op u af. U krijgt te maken met o.a. vergunningen, wet en regelgeving, certificaten, er moeten verschillende plannen opgesteld worden, etc. Om er voor te zorgen dat u niets vergeet heeft TiHM een checklist opgesteld. Aan de hand van deze checklist kunt u nagaan of u overal aan voldaan heeft en zo niet hier meer informatie over inwinnen op tihm.nl.

Houdt er rekening mee dat deze checklist een richtlijn is, mogelijk gelden er binnen uw gemeente of voor uw onderneming extra regels die niet zijn opgenomen in deze algemene checklist.

Stap 1. Alles begint met een idee

Het plan om iets te gaan ondernemen start bijna altijd met een idee. Voor een idee echter een goed idee wordt is er onderzoek nodig en moet u voor u zelf een aantal vragen goed op het netvlies hebben. Een aantal vragen waar u aan moet denken:

  • Wat maakt uw concept zo uniek?;
  • Wie is uw doelgroep?;
  • Waar wilt u zich vestigen?;
  • Is er vraag naar uw concept?;
  • Zijn er al Horecazaken met hetzelfde concept als u in de omgeving waar u zich wil vestigen?;
  • Wat zijn de in- en verkoopsprijzen van het eten en drinken?;
  • Wat geeft een gast gemiddeld uit bij een bezoek?;
  • Hoeveel stoelen wilt u in uw zaak/ hoeveel m²?;
  • Hoeveel eigenvermogen heeft u?;
  • Hoeveel wilt u lenen?;
  • Wat bedraagt de totale investering?.

Stap 2 Op zoek naar een object

Heeft uw het concept helemaal uit gewerkt en/of wilt u een bestaande Horecaonderneming overnemen, dan kunt u opzoek gaan naar een geschikte locatie. Klik hier voor het volledige aanbod van TiHM.

Kunt u niet een geschikt Horecaobject vinden neem dan geheel vrijblijvend contact op met TiHM op 010 522 14 26, wij helpen u graag verder.

Stap 3. Ondernemingsplan opstellen/ lening bij de bank aanvragen

Als u geld wilt lenen bij de bank dient u een gedegen ondernemingsplan op te stellen. Een goed ondernemersplan bestaat uit een analyse van uw concept, locatie, marketingplan en financiën. De bank zal aan de hand van uw ondernemersplan bepalen of u solvabel bent en of u de lening wel of niet krijgt.

Naast een goed ondernemersplan moet u rekening houden dat banken, bij een startende ondernemer, veelal de volgende verhouding aanhouden: minimaal 50% eigen vermogen om 50% vreemd vermogen te lenen. Voorbeeld: als u in totaal 100.000 euro nodig heeft, moet u zelf beschikken over minimaal 50.000 euro en kunt u maximaal 50.000 euro lenen bij de bank mits uw uiteraard een goed ondernemersplan heeft. Let wel: deze verhouding is enkel een richtlijn voor u, de banken beoordelen elke leningsaanvraag individueel en zullen op basis van uw ondernemersplan en uitleg bepalen of u een lening krijgt.

Bij een ervaren ondernemer of betrouwbare franchise naam worden de verhouding van 50%-50% mogelijk versoepeld.

Stap 4. Benodigde certificaten/diploma’s

Voor het runnen van een Horecaonderneming zijn er 2 certificaten/diploma’s die u mogelijk in bezit dient te hebben.

Sociale hygiëne: Als u zwak en sterk alcoholische dranken wilt schenken dient de aanwezige leidinggevende in het bezit te zijn van een verklaring sociale hygiëne.
Bedrijfshulpverlening diploma (BHV): In uw Horecaonderneming bent u als ondernemer verantwoordelijk voor wat er gebeurd in uw zaak. Om snel en verantwoord te handelen dient er altijd een BHV’er in de zaak aanwezig te zijn.
Wilt u meer weten over de verklaring sociale hygiëne of het BHV diploma? Klik hier voor meer informatie.

Stap 5. Inschrijven bij de KvK en de Belastingdienst

Als u een nieuw bedrijf start of overneemt dient u zich altijd in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK), dit geldt dus ook voor uw Horecaonderneming.

Voor u zich inschrijft bij de KvK moet u goed nadenken over de naam van uw bedrijf en welke rechtsvorm u wilt oprichten. Bent u daar uit dan kunt u zich online inschrijven bij de KvK en het proces verder volgen. U kunt zich hier inschrijven bij de KvK.

Zodra u bent ingeschreven in het handelsregister stuurt de KvK uw gegevens door naar de Belastingdienst en wordt u automatisch ingeschreven bij de Belastingdienst. U hoeft hier zelf niets voor te doen.

Stap 6. Aanvragen eHerkenning

eHerkenning is het digitale identificatiemiddel voor ondernemers en organisaties (een soort zakelijke DigiD).

Als ondernemer heeft u steeds vaker eHerkenning nodig. Als u online zaken wilt doen met de NVWA (zie stap 7) of de overheid moet u zich digitaal identificeren met eHerkenning. Het is dus van belang dat u zich zo snel mogelijk registreert, want bij het digitaal aanvragen van bijvoorbeeld een vergunning zult u eHerkenning in de meeste steden al nodig hebben. Lees hier meer over eHerkenning en hoe u eHerkenning kunt aanvragen.

Stap 7. Inschrijven bij de NVWA

De Europese hygiënewetgeving schrijft voor dat levensmiddelenbedrijven geregistreerd moeten zijn. De overheid heeft op deze manier een volledig beeld van bedrijven die zich bezighouden met levensmiddelen.

Let op: de aanmeldplicht is een verantwoordelijkheid van de ondernemer/bedrijfsleven!
U kunt zich hier registreren bij de NVWA, hiervoor heeft u eHerkenning nodig.

Stap 8. Vergunningen

Om een Horecaonderneming te mogen exploiteren heeft u naast certificaten mogelijk ook verschillende vergunningen nodig. Deze vergunningen kunt u aanvragen bij de gemeente waarin uw Horecaonderneming gevestigd is. Niet alle gemeenten hanteren hierin dezelfde eisen en regels, controleer dus altijd bij u gemeente welke vergunningen u nodig heeft en wat de eisen zijn.

U heeft mogelijk de volgende vergunningen nodig:
Exploitatievergunning: heeft u nodig als u een Horecaonderneming wilt exploiteren.
Drank- en Horecavergunning: heeft u nodig als u zwak en zwak alcoholische dranken wilt schenken.
Terrasvergunning: heeft u nodig als u een terras bij uw zaak wilt exploiteren (deze vergunning is mogelijk samengevoegd in de exploitatievergunning en/of Drank- en Horecavergunning).
Aanwezigheidsvergunning: heeft u nodig als u gokautomaten wilt plaatsen in uw onderneming.
Omgevingsvergunning: onderdeel “brandveilig gebruik van gebouwen” heeft u mogelijk een meldplicht of vergunningplicht.
Omgevingsvergunning: onderdeel “Milieuvergunning” heeft u mogelijk een meldplicht of vergunningplicht.
Bent u niet zeker welke vergunningen u nodig heeft, lees dan hier meer over de bovenstaande vergunningen.

Stap 9. Hygiënecode opstellen - HACCP

Om de voedselveiligheid te kunnen garanderen bij bedrijven die met voedingsmiddelen werken, zijn in de Europese wetgeving de nodige wetten opgenomen. Deze wetten worden vertaald in HACCP-eisen waarin staat beschreven waar bedrijven die werkzaam zijn in de voedingsmiddelen zich aan moet houden.

Indien u en uw personeel werkt aan de hand van een door de overheid goedgekeurde hygiënecode, voldoet u aan eisen. U dient er als Horecaondernemer daarnaast voor te zorgen dat u de hygiënecode beschikbaar heeft op een toegankelijke plaats en dat al uw werknemers hiervan op de hoogte zijn.
Wilt u meer weten over de Hygiënecode klik dan hier.
Stel hier gratis uw eigen hygiënecode op maat samen.

Stap 10. Boekhouding

Als ondernemer komt er een hoop op u af, soms leuk en soms minder leuk. Één van de dingen die vaak als minder leuk wordt beschouwd is de boekhouding. Indien u geen verstand heeft van boekhouden dan doet u er goed aan op zoek te gaan naar een betrouwbare boekhouder/accountant. Vraag voor de zekerheid bij verschillende kantoren een offerte aan en wat zij hier voor leveren. Vergelijk de offertes met elkaar en kies de voor u meest gunstige (dit hoeft niet de goedkoopste te zijn).

Mocht u zelf over de nodige kennis beschikken kunt uiteraard zelf ook de boekhouding doen. De enige reden dat we deze stap hebben opgenomen is omdat we vaak onnodig hoge kosten tegenkomen op winst en verliesrekeningen voor boekhouders en accountants, zonde en eigenlijk niet nodig!

Stap 11. Risico-inventarisatie en evaluatie

Als u personeel in dienst neemt of heeft, moet u over een Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) beschikken. Zoals de naam eigenlijk al zegt is een RI&E een risico inventarisatie op het gebied van veiligheid en gezondheid van uw Horecaonderneming. Aan de risicopunten wordt vervolgens een wegingsfactor verbonden en zo krijgt u een goed beeld welke risico’s er spelen in uw zaak en hoe groot de kans is dat het mis gaat.

Het doel van de RI&E is dat u de ‘huidige’ risico’s in uw zaak in kaart brengt en hiervoor een plan van aanpak opstelt.
Er zijn diverse gratis Horeca RI&E modellen die u kunt gebruik. Klik hier om naar de website van rie.nl te gaan waar u zich gratis kunt aanmelden en gebruik kunt maken van het Horeca RI&E model.

>Stap 12. Ondernemen!!

Alles op orde? Dan wensen wij u veel succes met het runnen van uw Horecaonderneming.